Feed on
Posts
Comments

den-bortrovade-draken-2
Idag bjuder vi på en saga för stora som små….

Även jag, inte bara den golfande itpedagogen fastnade i senaste numret av pedagogiska magasinet. Har ni inte gjort det så tycker jag absolut att ni skall läsa hennes kloka och sanna inlägg här

Jag är VFU-handledare åt en fantastisk lärarstudent, i många sammanhang känns det som hon lär mig och inte tvärtom (det gör det ofta tillsammans med elverna också så…). Hon gruvar och skruvar sig lite grann för  den teknik som hon möter i vårt klassrum. Hon efterlyste mer utbildning i IKT, eller i alla fall någon utbildning, gärna hur man använder den interaktiva skrivtavlan. Till svar fick hon att det får ni på era VFU-platser, hmmm…. På vår skola finns det en interaktiv skrivtavla, det finns en Nomaden som delas på tre klasser. Vi är några klasser som arbetar intensivt och dagligen med IKT, om hon hade hamnat i en annan klass eller på en annan skola???

Min i det här fallet fasta åsikt, är att datorer, smarta tavlor, mobiltelefoner, bloggande och googlande blir bara kraftfulla och ens användbara redskap i händerna på en pedagog som i alla fall har lite hum om vad den håller på med.

One Response to “Än slänger vi inte penna och papper…”

  1. Öpedagogen skriver:

    Så sant som det är sagt!!! Men vilka möjligheter som öppnar sig när vi pedagoger inser det oändliga användandet av den moderna tekniken – självklart kopplade till de styrdokument som den svenska skolan grundar sig på.

    Tänk om jag/vi hade fått vara elev i skolan idag – det hade varit suuuuuuper!!! Och gissa om jag/vi hade haft en helt annan inställning till den moderna tekniken. Vi pedagoger skulle inte ens behöva diskutera mobilanvändandet eller inte i skolan – den skulle vara lika självklar som papper och penna – haha

Leave a Reply

Hoppa till verktygsfältet